PROJECT OF A DIDACTIC ROVER VEHICLE FOR STEM TRAINING

Autores

  • Bernardo Ternus de Abreu Universidade do Vale do Rio dos Sinos
  • Caio Francisco Ternus de Abreu Universidade do Vale do Rio dos Sinos, UNISINOS, Brasil https://orcid.org/0000-0003-2496-6638
  • Francisco Matheus Castro University of Vale do Rio dos Sinos
  • Pietro Dal Pizzol University of Vale do Rio dos Sinos

DOI:

https://doi.org/10.18624/etech.v16i1.1292

Palavras-chave:

Rover, technology, drive, solar.

Resumo

The objective of the project consists of an educational technology for training in STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) considering that these are priority areas and engineering training requires integrative projects that bring together multidisciplinary knowledge. The prototype, in its initial stage, involves hardware, software and an integrative application, with a view to familiarization with topics such as aerospace engineering, remote sensing and computer engineering. The built system aims to move a small solar panel coupled to a robot, it was created with popsicle sticks, plastic straws, an Arduino microcontroller and its incremental innovation lies in the fact that the other educational rovers identified in the literature review do not have a system optimized for capture of solar rays. The project is in its initial stage and can be improved with a view to developing an integrative project in technological education institutions for STEM training more associated with the engineering/technology axis.

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Biografia do Autor

Bernardo Ternus de Abreu, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Graduando em STEM - Engenharia. Na relação universidade-empresa, atua como analista (CLT) em uma empresa de tecnologia. Possui formação técnica em eletrônica pela Fundação Liberato (2013), graduação e mestrado em História (história da ciência e tecnologia) pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2019, 2021) e graduação em andamento em Engenharia Biomédica (9 semestre) pela mesma universidade.

Caio Francisco Ternus de Abreu, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, UNISINOS, Brasil

Graduado em Engenharia de Produção na Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos, 2021) de São Leopoldo-RS, com período sanduíche como bolsista CAPES/CNPq do programa federal Ciência Sem Fronteiras na Universidade de Idaho (2014 à 2015) localizada na cidade de Moscow, estado de Idaho, Estados Unidos da América (EUA). Possui experiência atuando em empresas de diferentes segmentos e tamanhos, assim como em pesquisa acadêmica de desenvolvimento tecnológico. Realizou estágio de pesquisa na Universidade do Estado do Arizona (Biodesign Institute, 2015) na cidade de Tempe, estado do Arizona, EUA. Cursou Ensino Médio e Técnico em Eletrônica na Fundação Escola Técnica Liberato Salzano Vieira da Cunha (2011) de Novo Hamburgo-RS, Brasil.

Francisco Matheus Castro, University of Vale do Rio dos Sinos

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Pietro Dal Pizzol, University of Vale do Rio dos Sinos

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Publicado

2023-12-14

Como Citar

Ternus de Abreu, B., Francisco Ternus de Abreu, C. ., Matheus Castro, F., & Dal Pizzol, P. (2023). PROJECT OF A DIDACTIC ROVER VEHICLE FOR STEM TRAINING. Revista E-TECH: Tecnologias Para Competitividade Industrial - ISSN - 1983-1838, 16(1). https://doi.org/10.18624/etech.v16i1.1292