"LEARNING TO LEARN” IN PROFESSIONAL TEACHER EDUCATION

Autores

DOI:

https://doi.org/10.18624/etech.v17i1.1314

Palavras-chave:

vocational and technological education; teacher training; pedagogy of competencies

Resumo

In recent years, the modality of Vocational Education has grown considerably in Brazil, driven primarily by economic development and the consequent need for qualified workers to meet the demands of the labor market. This work aims to discuss and argue about the importance of teacher training in Vocational Education, as well as the relationship between the labor market and the way in which such teacher training occurs based on a bibliographic survey of the main authors studying the subject. A predominant characteristic in the profile of teachers in this mode of education is the realization of the lack of pedagogical foundations in their initial training, which by nature is technical and pragmatic. It is understood that the lack of pedagogical knowledge is a determining factor in the quality of education, in general, especially in Vocational Education. Thus, this text seeks to relate the need for qualified teacher training as opposed to the emphasis on a hurried and superficial training evident in this mode of education, which primarily serves the interests of employers.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Leandro Hupalo, Universidade do Alto Vale do Rio do Peixe (UNIARP)

Mestre em Educação pela Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS (2016). Especialista em Ensino de Matemática e Física pela Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC (2008) e Especialista em Educação Digital - SENAI (2023). Licenciado em Matemática pela Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC (2007), Licenciado no Programa Especial de Formação Pedagógica para Formadores de Educação Profissional pela Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL (2008) e Licenciado em Física - UNIASSELVI (2023). Professor, Pesquisador, Coordenador da Pós-graduação Lato Sensu e Coordenador do Curso Superior em Tecnologia de Processos Gerenciais na Faculdade Senac - Videira. Consultor do Programa Conexão do Senac/SC. Professor e Pesquisador na Universidade do Alto Vale do Rio do Peixe - UNIARP. Professor na EEB Madre Terezinha Leoni. Leciona disciplinas de Matemática, Matemática Financeira, Matemática Financeira Aplicada, Pesquisa Operacional, Sistemas de Apoio a Decisão, Estatística, Física, Inovação e Empreendedorismo, Administração Rural, Gestão da Performance Organizacional e pesquisa temas relacionados a formação docente, a educação profissional, ao ensino e aprendizagem de matemática, ao empreendedorismo, a economia e a inovação, bem como desenvolve projetos de extensão. Orientador do Programa Brasil Mais do SEBRAE. Aluno do Curso Superior de Tecnologia em Processos Gerenciais (UNIASSELVI). Aluno de Pós-graduação Lato Sensu em Educação Matemática (IFSULDEMINAS). Aluno de Pós-graduação Lato Sensu em Tutoria em Educação a Distância (UFMS). Aluno Especial de Doutorado do Programa de Pós-graduação de Engenharia de Produção (UFSC), tendo cursado as disciplinas de Métodos de Análise de Eficiência e Produtividade, Redes de Pequenas e Médias Empresas e Desenvolvimento Local, Teoria de Resposta ao Item e Lean Startup I.

 

Downloads

Publicado

2024-04-26

Como Citar

Hupalo, L. (2024). "LEARNING TO LEARN” IN PROFESSIONAL TEACHER EDUCATION . Revista E-TECH: Tecnologias Para Competitividade Industrial - ISSN - 1983-1838, 17(1). https://doi.org/10.18624/etech.v17i1.1314