THE PRESENCE OF WOMEN AS FACULTY IN THE ELECTRICAL FIELD IN TECHNICAL EDUCATION AND ENGINEERING

Autores

DOI:

https://doi.org/10.18624/e-tech.v18i1.1389

Palavras-chave:

women in teaching; electrical field; Engineering; PTE

Resumo

This article investigates the presence of women in teaching positions within the electrical field, focusing on Professional and Technological Education (PTE) and engineering in Brazil. Using an integrative literature review methodology supported by a bibliometric study, which combines quantitative statistical data analysis with a qualitative analysis of publications, the study examines the challenges and barriers faced by women in this predominantly male field. The results reveal the influence of factors such as family support in career choice, the difficulty of balancing personal and professional responsibilities, and the persistence of gender stereotypes that affect women's inclusion in the field. The research also highlights the underrepresentation of women in teaching positions, emphasizing the need for policies and practices that promote gender equity and more inclusive environments. It concludes that promoting the recognition of women's contributions is crucial for advancing professions in the electrical field.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Lucélio Belletti, Centro Universitário Senai de Santa Catarina – UniSENAI - Campus Blumenau - SC

Possui graduação em Engenharia Industrial Elétrica pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (2002). Possui pós graduação Lato Sensu, em nível de Especialização, intitulado Engenharia Elétrica com ênfase em instalações elétricas prediais, pela Faculdade Única de Ipatinga. Mestrando em Educação Profissional e Tecnológica pelo IFC - Instituto Federal Catarinense. Atua atualmente como Especialista de ensino III - UniSENAI - Centro Universitário SENAI/SC de Blumenau de 2002 ate 2023. Atua atualmente como Técnico em Eletroeletrônica na FURB - Fundação Universidade Regional de Blumenau. Atuou também como engenheiro Eletricista na Empresa BLINK Tecnologia Sob Medida. Tem experiência na área de Engenharia Elétrica, com ênfase em Sistemas elétricos e sistemas de cabeamento estruturado. Tem experiência em docência na educação superior e na educação técnico profissional 

http://lattes.cnpq.br/2588607123748443

Raquel Cardoso de Faria e Custódio, Instituto Federal Catarinense - Campus São Bento do Sul, Santa Catarina.

Possui graduação em LETRAS pela Universidade Estadual de Londrina (2000) Especialização em Literatura Brasileira pela Universidade Estadual de Londrina(2004) , mestrado em Literatura pela Universidade Federal de Santa Catarina (2009) área de Teoria Literária (Literatura Hispano-americana) , doutorado em Literatura UFSC (2015) .Pós-doutorado em TICs na Universidade Federal de Santa Catarina - Araranguá (2016) , com o tema: Minecraft e a Literatura.Experiência em ensino fundamental e médio na rede municipal de ensino de Londrina (PR).Atualmente docente EBTT de Língua Espanhola do Instituto Federal Catarinense campus São Bento do Sul (SC) e docente do Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica do IFC.

http://lattes.cnpq.br/7510787465076382

 

Downloads

Publicado

2025-07-19

Como Citar

Belletti, L., & Cardoso de Faria e Custódio, R. (2025). THE PRESENCE OF WOMEN AS FACULTY IN THE ELECTRICAL FIELD IN TECHNICAL EDUCATION AND ENGINEERING . Revista E-TECH: Tecnologias Para Competitividade Industrial - ISSN - 1983-1838, 18(1). https://doi.org/10.18624/e-tech.v18i1.1389