Pneumatic circuit simulators as a teaching tool

Authors

  • Fernando Lisboa Senai
  • Geovane Vieira Senai

DOI:

https://doi.org/10.18624/e-tech.v0i0.232

Keywords:

Software, Simulators, Electro-pneumatic, Teaching and Learning

Abstract

This article aims to encourage and guide teachers in various educational institutions to use the simulation software classes in pneumatic and hydraulic actuators, showing the facilities to work and interpret the developed circuits. This study shows the main contributions generated (using the software) to the teaching and learning of students of technical courses and higher, improving the use and enthusiasm of the students themselves. Through the analysis of an electropneumatic circuit developed with the help of software the advantages and disadvantages of working with simulators were evaluated. The results of this analysis were evaluated by carrying out satisfaction surveys with students from Technician Tooling Mould (CTFM) 3rd semester and also with students of the Technical Course in Mechatronics (CTMT) 4th semester. The results showed that 95% of students indicated improvement in the capture of the knowledge with using this tool, 5% showed no, or not noticeable changes using this tool. Another method used to evaluate the results of this study was to perform a practical evaluation of an electro-pneumatic circuit, where it has been found that there was a grade increase of 22% average overall CTFM 3rd semester and 35% average overall CTMT 4 semester.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernando Lisboa, Senai

Pós Graduado em Engenharia de Manutenção Industrial (SENAI – Joinville/SC). Graduado em Processos Industriais – Habilitação em Eletromecânica – (SENAI – Joinville/SC). Atualmente é docente no SENAI – Joinville/SC – nos curso Técnico de Automação Industrial, Ferramentaria de Moldes e Mecatrônica. Atua também como orientador de TCC no Curso Superior em Tecnologia de Mecatrônica, além de, exercer a função de mecânico industrial na Empresa Mexichem Brasil.

Geovane Vieira, Senai

Mestre em Engenharia de Processos, UNIVILLE, Especialista em Engenharia de Automação, SOCIESC, Tecnólogo em Processos Industriais com Habilitação em eletromecânica, UNIVILLE/SENAI. Professor Especialista de Ensino do Núcleo de Automação e Mecatrônica do SENAI, Joinville. Atualmente leciona diversas disciplinas para os Cursos de Pós Graduação e Superiores de Tecnologia em Mecatrônica Industrial, Redes de Computadores e Fabricação Mecânica e também para os cursos técnicos em Automação Industrial e Mecatrônica. Há mais de 10 anos, exerce a função Especialista de Manutenção na Empresa Mexichem Brasil, desenvolvendo e gerenciando diversos projetos de melhorias de processos de Extrusão, Injeção e Sopro. Atua fortemente em projetos de adequação de equipamentos as normas NR 10 e NR12. Realiza consultorias em empresas metal mecânica, automação e de processos da região norte de Santa Catarina, com ênfase em instrumentação e controle de processos automatizados, adequação às normas NR 10 e NR12.

Published

2012-09-26

How to Cite

Lisboa, F., & Vieira, G. (2012). Pneumatic circuit simulators as a teaching tool. Revista E-TECH: Tecnologias Para Competitividade Industrial - ISSN - 1983-1838, 105–114. https://doi.org/10.18624/e-tech.v0i0.232

Issue

Section

Artigos Artigos