Technological support platform for professional education

Authors

  • Eduardo Gonçalves d'Avila Filho SENAI/SC-Florianópolis
  • Luciano Blauth SENAI/SC-Florianópolis
  • Paulo Alberto Macedo Vieira Violada SENAI/SC-Florianópolis

DOI:

https://doi.org/10.18624/e-tech.v0i0.316

Keywords:

Professional Education, Information and Communication Technology, Educational Technology

Abstract

Technological support platform for professional education The world has been changing deeply and significantly, and is more diverse and interconnected. It’s an era of connections, a networked society, provided mainly by the mass use of the information and communication technologies. It also transforms the working world, demanding a new profile of the worker, requiring fewer repetition tasks and more problems solving. This, combined to the fact that there is a new generation that was born into a digital world, requires changes in the educational universe, especially on professional education, both in pedagogical and technological scopes. This article proposes a technological platform to support the teaching and learning processes, focusing on professional education, and aligned to the needs of training a new professional, appropriate to the demands of current and future world. This proposal presents eight main elements: projection and interaction devices, learning management system (LMS), learning resources databank, digital portfolio, communication and collaboration tools, simulations, games and remote access to labs. Its usage, supported by an adequate pedagogical model, results in a professional education that is more significant and aligned to the need of the current and future working world. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo Gonçalves d'Avila Filho, SENAI/SC-Florianópolis

Graduado em Ciências da Computação (UFSC, 1995), especialista em Gerenciamento de Projetos (SENAI, 2011) e mestre em Engenharia de Produção (UFSC, 2004). Atua desde 1995 em projetos na área de tecnologia da informação e comunicação. Atuou como gestor e docente em cursos técnicos, superiores e de pós-graduação no SENAI Florianópolis. Atualmente é Especialista em Educação no SENAI/SC, atuando na gestão de projetos de educação profissional e na aplicação de recursos tecnológicos à educação.

Luciano Blauth, SENAI/SC-Florianópolis

Técnico em Desenho Industrial, Publicitário, graduado pela Universidade do Extremo Sul Catarinense e mestrando em Administração pela mesma Universidade. Especialista em Design de Produtos e Didática do Ensino Superior pela Faculdade Parddal. Foi professor nos cursos superiores de Moda e Estilo, Design Gráfico e nos cursos Técnicos de Design, Confecção do Vestuário e Marketing, Publicidade e Propaganda. Pelo SENAI, em 8 anos de envolvimento com a Olimpíada do Conhecimento e o World SkillsCompetition, apresenta em seu currículo 12 medalhas conquistadas como docente treinador nas áreas de Design Gráfico e Web Design. Atualmente é Especialista em Educação no núcleo de Educação do Departamento Regional do SENAI/SC coordenando a Etapa Estadual da Olimpíada do Conhecimento.

Paulo Alberto Macedo Vieira Violada, SENAI/SC-Florianópolis

Graduado em Sistemas de Informação (UFSC, 2006), especialista em Gestão de Segurança da Informação (SENAI, 2009) e pós-graduando em Governança de TI (UFLA). Atua desde 2002 em projetos na área de tecnologia da informação e comunicação. Atuou como instrutor em cursos de qualificação no SENAI/SC-Florianópolis e gestor de tecnologia da informação na Direção Regional do SENAI/SC. Atualmente é Coordenador de Projetos no SENAI/SC, atuando na gestão do projeto de implantação do Instituto SENAI de Inovação em Sistemas Embarcados.

Published

2013-04-25

How to Cite

d’Avila Filho, E. G., Blauth, L., & Violada, P. A. M. V. (2013). Technological support platform for professional education. Revista E-TECH: Tecnologias Para Competitividade Industrial - ISSN - 1983-1838, 21–40. https://doi.org/10.18624/e-tech.v0i0.316