Sala de aula invertida e rotação por estações utilizando as ferramentas Google no curso técnico de automação industrial

Authors

  • Bruno Fraga Cimirro Senai Santa Catarina
  • Sabrina Bleicher Instituto Federal de Santa Catarina - CERFEAD/IFSC

DOI:

https://doi.org/10.18624/etech.v12i1.1027

Abstract

The purpose of this article is to report an experiment that used hybrid teaching methodologies in the technical course of Industrial Automation located in Tubarão and performed on SENAI, in the curricular unit of Hydraulics and Pneumatics II. To implement this action was made use of the inverted classroom models and also of rotations by stations. Google Classroom features were adopted as virtual technological support. At the end of the experiment, an evaluation was made with the students involved to verify their perception regarding the adopted practice. As a result, it was possible to identify the potentialities, problems faced and the students opinions regarding the execution of the methodology. It was found that, regardless of the difficulties encountered in the course of the experience, there is a need for innovative actions, which will make students as protagonists in the construction of knowledge, and enable dynamism, interactivity and collaboration in the learning space, contributing to their formation and learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruno Fraga Cimirro, Senai Santa Catarina

Tecnólogo em Automação Industrial pela Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL), especialista em Engenharia Metalúrgica com Ênfase em Fundição pela Sociedade Educacional de Santa Catarina (SOCIESC) e especialista em Docência para a Educação Profissional pelo Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC). Tem experi-ência na área de manutenção industrial por onde atuou por sete anos. Atualmente é especialista de ensino no SENAI – Tubarão (SC), nos cursos de Qualificação, Aprendizagem Industrial e Curso Técnico de Automação Industrial e Eletrotécnica.

Sabrina Bleicher, Instituto Federal de Santa Catarina - CERFEAD/IFSC

Doutora em Mídias do Conhecimento pelo Programa de Pós-graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento (UFSC). Mestre em Design (Estudos Editoriais) pela Universidade de Aveiro, em Portugal (2009). Possui graduação em Design pela Universidade Federal de Santa Catarina (2007). Desde 2016, atua como professora do Centro de Referência em Formação e EaD do Instituto Federal de Santa Catarina (CERFEAD/IFSC), onde foi Coordenadora Adjunta do Curso de Pós-Graduação (Especialização) em “Formação Pedagógica para a Docência na Educação Profissional e Tecnológica”. Desde 2016 é coordenadora da equipe docente da área de Tecnologias na Educação e desde 2017 atua como Coordenadora de Articulação EAD junto aos campus do IFSC.

Published

2019-11-07

How to Cite

Cimirro, B. F., & Bleicher, S. (2019). Sala de aula invertida e rotação por estações utilizando as ferramentas Google no curso técnico de automação industrial. Revista E-TECH: Tecnologias Para Competitividade Industrial - ISSN - 1983-1838, 12(1), 42–59. https://doi.org/10.18624/etech.v12i1.1027