Management models and tools

a multi-case study on decision criteria and adherence of the principal food and drink industries of Santa Catarina

Authors

  • Marcelo Lopes Carneiro SENAI/SC
  • Aline Botelho Schneider Faculdades Barddal
  • Fernando Filardi UNISUL

DOI:

https://doi.org/10.18624/e-tech.v3i1.139

Keywords:

Management Tools, The Food Industry, Models Management

Abstract

The understanding of the contemporary management of organizations is becoming essential in the quest for understanding the factors that lead organizations to success in the current market, rather complex and increasingly competitive. In this context, it is possible to notice that there are few studies on the practices and tools for management and on adherence of these to the organizations. This study investigates the situation of the largest food and drink industries of Santa Catarina, and aims to determine what criteria lead managers to choose the management tools adopted and if there is adherence to the current management model. To check the selection criteria on the adoption of tools, a study was conducted by multi-event semi-structured interviews and documentary analysis in three of the largest industries in this sector, and subsequently the results were used for cross examination with variables reported by theoretical framework. Among the problems identified it is emphasized that the models of management of these organizations are built in accordance with their immediate needs and not according to a plan. The research revealed that the companies analysed do not follow a single style of management, that is, its management model is being tacitly constructed, through the interaction, often defective, between the tools existing in the organization and the new tools of choice.

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Author Biographies

Marcelo Lopes Carneiro, SENAI/SC

Analista de Marketing e Professor do SENAI e das Faculdades Barddal nas áreas de Marketing, Teorias de Administração e Empreendedorismo. Possui graduação em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina e Especialização em Gestão de Marketing pela Estácio de Sá. Atualmente cursa Mestrado em Administração na UNISUL.

Aline Botelho Schneider, Faculdades Barddal

Mestranda em Administração pela UNISUL, Especialista em Gestão de Recursos Humanos pela Universidade Federal do Estado de Santa Catarina - UFSC (2006) e bacharel em Administração com habilitação em Comércio Exterior pela Universidade do Vale do Itajaí - Campus São José (2005). Atualmente é colaboradora da Celesc Distribuição S/A e Professora da Faculdade Barddal, nos cursos de Ciências Contábeis, Administração e Sistemas de Informação, lecionando as cadeiras de Metodologia da pesquisa e científica; OS&M; Recursos Humanos, Gestão de Pessoas e Sociologia; e Comunicação Organizacional e Oratória. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração de Recursos Humanos.

Fernando Filardi, UNISUL

Doutor em Administração pela USP, Mestre em Administração pela Fundação Getulio Vargas, com ênfase em Estratégia, Negociação e Modelos de Gestão. Especialista em Business pela University of Westminster (Londres) e Administrador de Empresas pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Sua experiência profissional agrega 15 anos de atividades de Consultoria e Treinamento para executivos de grandes empresas como Shell do Brasil, PriceWaterhouseCoopers, IBM Brasil, Bolsa de Valores do Rio de Janeiro, Bank Boston, além da docência em cursos de pós-graduação em gestão empresarial pela Fundação Getulio Vargas e da publicação de artigos em congressos e revistas especializadas nacionais e internacionais. É professor e pesquisador no Mestrado em Administração da UNIGRANRIO-RJ.

Published

2010-06-30

How to Cite

Carneiro, M. L., Schneider, A. B., & Filardi, F. (2010). Management models and tools: a multi-case study on decision criteria and adherence of the principal food and drink industries of Santa Catarina. Revista E-TECH: Tecnologias Para Competitividade Industrial - ISSN - 1983-1838, 3(1), 24–47. https://doi.org/10.18624/e-tech.v3i1.139