Conceptual foundations of technology in higher courses of professional education in technology

Authors

  • Sandro de Oliveira UDESC
  • Geovana Mendonça Lunardi Mendes UDESC

DOI:

https://doi.org/10.18624/e-tech.v0i0.296

Keywords:

Technique and technology, Courses in technology, Philosophy of technology, Vocational and technological education

Abstract

The article examines the concepts of technology expressed in legal documents formally drawn up by the National Council of Education and in educational projects of higher courses in technology in higher education institutions in Santa Catarina. Through the history of graduate professional education in technology and epistemological foundations of philosophy of technology the foundation, that provided the theoretical study of selected texts, was built. The research was characterized for having a qualitative descriptive and exploratory purposes. The technical procedures employed made use of bibliographic and documentary research. The elected methodology for the examination of documents was content analysis. The results showed that the deterministic and instrumental views characterize the analyzed documents. It was also shown that the educational projects of the course appropriate the legal instruments not only the normative elements, but essentially the conceptual fundament of technology.

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Author Biographies

Sandro de Oliveira, UDESC

Graduado em Administração de Empresas pela Fundação de Estudos Sociais do Paraná - FESP-PR, especialização em Gestão Empresarial com ênfase em tecnologias pela PUC-PR e mestrado em Educação pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC. Atualmente cursa o Doutorado em Educação pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC na linha de pesquisa: Educação, Comunicação e Tecnologia. É docente da Faculdade de Tecnologia SENAC Florianópolis na disciplina de Metodologia Científica. Desenvolve estudos nas áreas de educação, comunicação e tecnologias; filosofia da tecnologia; ética e teoria do conhecimento.

Geovana Mendonça Lunardi Mendes, UDESC

Co-autora

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Catarina, mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina, doutorado em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo com estágio de doutoramento em Currículo e Tecnologias na Universidade do Minho – Portugal. Realizou Pós-Doutorado na Argentina (Universidad de San Andres – Buenos Aires) e nos EUA (Ashland University – Ohio) na área de Currículo e Novas Tecnologias com bolsa Capes (2010 e 2011). É Professora Associada da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), atuando no Centro de Ciências da Educação, no curso de Pedagogia e no Mestrado e Doutorado do Programa de Pós-Graduação em Educação, na linha de pesquisa Educação, Comunicação e Tecnologia.

Published

2012-11-29

How to Cite

Oliveira, S. de, & Mendes, G. M. L. (2012). Conceptual foundations of technology in higher courses of professional education in technology. Revista E-TECH: Tecnologias Para Competitividade Industrial - ISSN - 1983-1838, 82–99. https://doi.org/10.18624/e-tech.v0i0.296