“A computer for each student in public schools of Santa Catarina” program: notes on contemporary seduction for global digitizing

Authors

  • Gabriele Mendes da Silva UDESC
  • Geovana Mendonça Lunardi Mendes UDESC
  • Fernando Cesar Sossai UNIVILLE

DOI:

https://doi.org/10.18624/e-tech.v0i0.299

Keywords:

Information technology and communication, Language, Curriculum

Abstract

This article examines some of the contracts of the Brazilian government aimed at dissemination of information technologies and communication in teaching in public school. From a wide range of sources collected in the field, we attempt to detect the meanings of the languages involved with deploying and redefining the curriculum of the program “One Computer for each Student” in a public school in the city of Brusque, in southern Brazil. In general, the article concludes that the spread of information technologies and communication in the public schools of the country seems to be a form of government bodies to propose languages supposedly aimed at dealing with contemporary anxieties concerned with global digitizing. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriele Mendes da Silva, UDESC

Bacharel em Violino pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) e Mestre em Música subárea Educação Musical pela mesma universidade. Durante o mestrado desenvolveu pesquisa relacionada à formação de professores de música e tecnologia. Atualmente é Bolsista de Desenvolvimento Industrial – Nível B (CNPq) do Projeto de Pesquisa “Aulas Conectadas: mudanças curriculares e aprendizagem colaborativa entre as escolas do projeto UCA em Santa Catarina

Geovana Mendonça Lunardi Mendes, UDESC

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Catarina, mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina, doutorado em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo com estágio de doutoramento em Currículo e Tecnologias na Universidade do Minho – Portugal. Realizou Pós-Doutorado na Argentina (Universidad de San Andres – Buenos Aires) e nos EUA (Ashland University – Ohio) na área de Currículo e Novas Tecnologias com bolsa Capes (2010 e 2011). É Professora Associada da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), atuando no Centro de Ciências da Educação, no curso de Pedagogia e no Mestrado e Doutorado do Programa de Pós-Graduação em Educação, na linha de pesquisa Educação, Comunicação e Tecnologia.

Fernando Cesar Sossai, UNIVILLE

Graduado em História pela Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE) e mestre em Educação pela Universidade do Estado de Santa Catarina. É professor nos Departamentos de História e Design e coordenador do curso de Sociologia da UNIVILLE. Nos últimos anos tem coordenado pesquisas sobre a inclusão de tecnologias da informação e comunicação no currículo escolar e também se dedicado à produção de recursos didáticos audiovisuais direcionados para o ensino de História.

Published

2012-11-29

How to Cite

Silva, G. M. da, Mendes, G. M. L., & Sossai, F. C. (2012). “A computer for each student in public schools of Santa Catarina” program: notes on contemporary seduction for global digitizing. Revista E-TECH: Tecnologias Para Competitividade Industrial - ISSN - 1983-1838, 71–81. https://doi.org/10.18624/e-tech.v0i0.299