A educação profissional emancipatória

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18624/etech.v15i3.1036

Keywords:

educação profissional; pedagogia de projetos; autonomia; sociedade em mudança; solução de problemas.

Abstract

This article intends to demonstrate the positive effects that a pedagogy based on projects can add, both in the scope of regular education and in the professional education of young people who will enter the labor market. It also deals with contributions to the development of students' behavioral skills as well as professional competences, which may contribute not only to increasing employability, but also to guide the student's life to the development of their autonomy, prioritizing the learning by doing and combining theory and practice. It is a bibliographical research about an education aimed at a changing society. Key words: Professional education. SENAI. SENAC. SESI. Pedagogy of Proje.

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Author Biographies

César Bresolin Salvaro, SENAI/RS

Mestre em Educação pela Universidade LASALLE. Especialista em Organização do Trabalho Pedagógico Orientação Educacional Supervisão e Gestão Escolar, e em Psicopedagogia Institucional e Clínica, graduado em Administração pela UNISINOS e em Pedagogia pela ULBRA.  

Alexsandra Teixeira, SENAI/RS

Mestre em Educação. 

Evaldo Luis Pauly, LASALLE

Doutor em Educação pela UFRGS (2000). Foi docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade La Salle - Canoas/RS de 2006 a 2020. Atualmente colabora com o Grupo de Pesquisa Temáticas Lassalistas da Universidade La Salle.

http://lattes.cnpq.br/7187415721002122

Published

2022-11-05

How to Cite

Salvaro, C. B., Teixeira, A., & Pauly, E. L. (2022). A educação profissional emancipatória. Revista E-TECH: Tecnologias Para Competitividade Industrial - ISSN - 1983-1838, 15(3). https://doi.org/10.18624/etech.v15i3.1036