Systemic school: a report of praxis in SENAI Joinville-SC

Authors

  • Nilton Manoel Lacerda Adão SENAI/SC-Joinville
  • Marlow Rodrigo Becker Dickel SENAI/SC-Joinville
  • Silvio Luis de Sousa SENAI/SC-Joinville

DOI:

https://doi.org/10.18624/e-tech.v0i0.267

Keywords:

Systemic School, Technical Course in Computing, Teaching and learning process

Abstract

This report aims at showing some methods of project called Systemic School, held last year in a Technical Course in Computing at SENAI Joinville - SC. The project presents a process of teaching and learning with interdisciplinary pathways characteristic of trans-disciplinarity. As a proposal, this article listed the main methods aligned to show how to approach the practice with some results observed by students and teachers. This paper presents an account of the experiences of the past five school years. For this, we used the research participant considering the authors' experience as teachers. As evidence non-directive interviews were applied to indicate the perception of the students involved in the project in 2011. We also considered the opinion of former students who still keeps in touch with teachers. As a result it should be noted the current understanding of the method and its results. These, in turn, to be dealing with a systemic approach consider constructions with levels of complexity in constant transformation. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nilton Manoel Lacerda Adão, SENAI/SC-Joinville

Bacharel em Geografia pela Fundação Universidade Federal do Rio Grande- RS com Formação Pedagógica equivalente à Licenciatura Plena em Geografia pelo Centro Universitário Augusto Motta-RJ; Especialista em Sociologia Política e Cultura pela PUC-RJ; Especialista em Planejamento e Educação Ambiental pela Universidade Cândido Mendes-RJ; Especialista em História do Brasil pela Universidade Federal Fluminense-RJ; Mestre em Agroecossistemas pela Universidade Federal de Santa Catarina; Doutorando em Ciência e Tecnologia Ambiental pela Universidade do Vale do Itajaí- SC. Atualmente é professor do SENAI- Joinville (SC).

Marlow Rodrigo Becker Dickel, SENAI/SC-Joinville

Tecnólogo em Redes de Computadores pela Faculdade de Tecnologia SENAI – Joinville (SC); Instrutor Cisco CCNA. Atualmente é professor do SENAI – Joinville (SC), no curso Técnico em Informática e discente no curso de Pós Graduação Lato Sensu em Redes de Computadores na Escola Superior Aberta do Brasil.

Silvio Luis de Sousa, SENAI/SC-Joinville

Tecnólogo em Processamento de Dados com ênfase em programação pela UTESC (União Tecnológica de Escolas de Santa Catarina) unidade Joinville. Tecnólogo em Sistemas de Informação com ênfase em Análise e Desenvolvimento de Sistemas pela Anhanguera de Joinville. Especialista em Formação Docente para o Ensino Superior pela Anhanguera de Joinville. Sócio-proprietário da LM&SL Desenvolvimento, Treinamento e Consultoria Ltda. Atualmente também exerce a docência nos cursos técnicos e superiores do SENAI-Joinville (SC).

Published

2012-11-29

How to Cite

Adão, N. M. L., Dickel, M. R. B., & de Sousa, S. L. (2012). Systemic school: a report of praxis in SENAI Joinville-SC. Revista E-TECH: Tecnologias Para Competitividade Industrial - ISSN - 1983-1838, 100–120. https://doi.org/10.18624/e-tech.v0i0.267

Issue

Section

Cotidiano Cotidiano