Building competence for the inter-disciplinary and trans-disciplinary conexion through integrators projects at SENAI/SC

Authors

  • Cleunisse Rauen De Luca Canto SENAI/SC - Florianópolis
  • Juliano Anderson Pacheco SENAI/SC - Florianópolis

DOI:

https://doi.org/10.18624/e-tech.v1i1.29

Keywords:

Integrator Project , Competencies, Significant Learning

Abstract

Currently SENAI/SC adopts a methodology based upon education by competence, and works with Integrators Projects (IP) in its Graduation and Technical Courses acting as inter-disciplinary and trans-disciplinary tools effective for the formation through the “Know How to Do” principle. PIs are theoretical-practical projects presented by means of requirements that encourage the students at applying the acquired knowledge, developing, through this, the basic competences, specific and managerially related to their professional profile. It is a teaching-learning strategy developed as an instrument aimed at easing the process and that permits to offer a standard proposition of evaluation of knowledge, with predefined rules and procedures that improve and unify the knowledge acquired during the year of lectures. The aim of this article is, therefore, to lay the foundations of the teaching-learning process and, starting from now, to present PI as an effective tool to measure knowledge, abilities and attitudes of the students in the courses of SENAI/SC.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cleunisse Rauen De Luca Canto, SENAI/SC - Florianópolis

Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), com habilitação em Magistério (1988) e Supervisão Escolar (1989). Fez Curso de Aperfeiçoamento em Análise e Desenvolvimento de Sistemas (1992) e Formação de Instrutores (1994). Mestre em Psicopedagogia (Clínica e Institucional) pela Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)(2004). Atualmente é Professora da disciplina de Metodologia do Ensino Superior no MBA Gestão para Excelência e Coordenadora Pedagógica, ambos no SENAIsc Florianópolis. Atua, também, como Professora das disciplinas de Dificuldades de Aprendizagem; Recursos Técnicos, Administrativos e Materiais Pedagógicos; Práticas de Diagnóstico e Intervenção Psicopedagógica do Curso de Psicopedagogia para as unidades Vale, Sul e Litoral do Instituto Catarinense de Pós-Graduação. Possui experiência em educação com ênfase no processo ensino-aprendizagem. Maiores informações no currículo lattes.

Juliano Anderson Pacheco, SENAI/SC - Florianópolis

Possui graduação em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal de Santa Catarina (1997) e mestrado em Ciências da Computação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2005). Atualmente atua no departamento de Marketing da Dígitro Tecnologia, na área de Inteligência de Mercado e, também, como Coordenador do curso superior de Tecnologia em Telecomunicações na Faculdade SENAI/Florianópolis. Tem experiência na áreas de Telecomunicações e Ciência da Computação, com ênfase em Sistemas de Informação, Redes Convergentes, Análise Estatística de Dados e Geoprocessamento.

Published

2008-04-12

How to Cite

Canto, C. R. D. L., & Pacheco, J. A. (2008). Building competence for the inter-disciplinary and trans-disciplinary conexion through integrators projects at SENAI/SC. Revista E-TECH: Tecnologias Para Competitividade Industrial - ISSN - 1983-1838, 1(1), 87–98. https://doi.org/10.18624/e-tech.v1i1.29

Most read articles by the same author(s)