SENAI methodology for vocational training based on competence: a case study on the implementation of this method in the regional department of SENAI Santa Catarina

Authors

  • Sérgio Roberto Arruda SENAI/SC-Florianópolis
  • Osvair Almeida Matos SENAI/SC-São Bento do Sul

DOI:

https://doi.org/10.18624/e-tech.v0i0.309

Keywords:

Vocational Training, Methodology based on competence, Professional Profile, Curricular, Pedagogical practice

Abstract

This article aims to identify which strategies, resulting from the implementation of the SENAI training methodology based on competences, contribute significantly to the process of teaching and learning for students at SENAI/SC. In this sense, the main strategies employed by the institution, the results achieved from the implementation of the most relevant strategies, and contributions to teaching and learning were identified. The study consists of a survey whose approach is descriptive and qualitative in the form of case study. It was found that the institution takes actions to implement the methodology since 1999 and that many corporate programs are a result of this implementation, such as: Connection Program, Program on Education in Movement, and Senai Academy. Also it is noteworthy that a significant number of events and trainings for employees are offered by the institution. Therefore, it is concluded that the implementation of the SENAI training methodology based on competences involves the development of actions that aimed at creating a culture focused on developing competences for the entire institution. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sérgio Roberto Arruda, SENAI/SC-Florianópolis

Formado em Engenharia Elétrica pela UFRGS (1966), mestrado em Electrical Machines and Power Systems pela Universidade de Londres (1970). Especialização em Engenharia de Segurança do Trabalho pela UDESC (1974). Sua carreira profissional iniciou-se como Professor do Departamento de Engenharia Elétrica em 1968, onde permaneceu até 1994, quando se aposentou como Professor Titular.Assumiu o posto de Chefe de Departamento de Engenharia Elétrica da UFSC nos períodos de 1992 a 1994 e 1971 a 1974.De 1975 a 1980 foi Diretor do Centro Tecnológico da UFSC e Diretor Presidente da Fundação para Ensino de Engenharia-FEESC.De 1990 a 1992, desenvolveu atividades como Diretor de Desenvolvimento Científico e Tecnológico do Governo do Estado.No período de 1994 a 1996 foi pesquisador do CNPq/RHAE. Exerceu, também, função de Diretor na Iniciativa Privada e Engenheiro na CELESC. Foi Diretor Superintendente do SENAI-CTAI no período de 1996 a 1998. Desde setembro de 1998 exerce o cargo de Diretor Regional do SENAI - Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial de Santa Catarina. É Conselheiro do Conselho de Curadores da UFSC, do Conselho Estadual de Educação de SC (CEE-SC) e do SEBRAE-SC.

Osvair Almeida Matos, SENAI/SC-São Bento do Sul

Mestrando do Programa de Administração da Unisul. Possui graduação em Tecnologia em Processos Industriais pela Universidade do Sul de Santa Catarina (1992), especialização em Educação Especial Inclusiva pela Universidade Gama Filho e especialização em Gestão de Organizações Educacionais e Inovação Tecnológica pelo Instituto Catarinense de pós-graduação (ICPG). Foi integrante do núcleo de educação da Direção Regional do SENAI na função de especialista em educação por 10 anos, onde teve a oportunidade de atuar como interlocutor estadual da metodologia de educação profissional com base em competências no SENAI/SC. Atualmente é Diretor do SENAI em São Bento do Sul/SC.

Published

2012-11-29

How to Cite

Arruda, S. R., & Matos, O. A. (2012). SENAI methodology for vocational training based on competence: a case study on the implementation of this method in the regional department of SENAI Santa Catarina. Revista E-TECH: Tecnologias Para Competitividade Industrial - ISSN - 1983-1838, 34–58. https://doi.org/10.18624/e-tech.v0i0.309

Issue

Section

Caleidoscópio

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>